Tværs grupper
Sådan arbejder vi på tværs
På tværs
Kære forældre
I Trekløveren har vi som mål at bringe børn sammen, skabe nye relationer eller styrke de eksisterende. En vej til at opnå disse sammenhænge på er ved at skabe en struktur der sikrer at børnene mødes – I Trekløveren hedder dette ”Tværs onsdag”
På Tværs onsdage er børnene sammensat i tre mindre tværgående grupper: lille tværs (de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn), mellem tværs og store tværs (kommende sommerfuglebørn).
Vi vil gerne fortælle lidt om, hvorfor vi fagligt og pædagogisk har valgt denne struktur, og hvad den betyder for jeres barns trivsel, udvikling og læring.
Hvorfor arbejder vi med tværs grupper?
Formålet med tværs grupperne er at skabe et læringsmiljø, hvor børnene indgår i mindre, aldersnære fællesskaber og danner nye lege- og relationer på tværs af huset. Det giver os mulighed for at tilrettelægge aktiviteter og pædagogiske forløb, der passer præcist til børnenes udviklingsniveau – både socialt, sprogligt, motorisk og følelsesmæssigt. Formålet er desuden at børnene oplever trygge, naturlige overgange når de rykker fra lille til mellem og fra mellem til store tværs.
Lille tværs
Her arbejder vi med de yngste børns grundlæggende tryghed, legerelationer og sociale kompetencer. Vi har fokus på struktur, genkendelighed og at støtte børnene i at indgå i små fællesskaber. Vi arbejder med overgangen mellem vuggestue og børnehave, hvor fokus er at vuggestuens ældste børn allerede inden start i børnehave, oplever at få venner og kendte voksne de er trygge ved.
Mellem tværs
I denne gruppe er børnene klar til andre aldersvarende udfordringer. Vi har fokus på udvikling af venskaber, samarbejde, selvstændighed og sproglig nysgerrighed. Aktiviteterne tilpasses børnenes stigende behov for at øve sociale spilleregler og problemløsning.
Store tværs
Vi arbejder bl.a. med opmærksomhed, tålmodighed og evnen til at indgå i større fællesskaber. Vores fokus er at de kommende Sommerfugle har gode legerelationer og jævnaldrende at spejle sig i på tværs inden de starter ovre i Hasselvænget nr. 10.
Mange hilsner fra Trekløveren
Dear parents,
At Trekløveren, our goal is to bring children together, create new relationships, and strengthen existing ones. One way we achieve this is by creating a structure that ensures children meet across groups – in Trekløveren we call this “Cross Wednesday” (Tværs onsdag).
On Cross Wednesdays, the children are divided into three smaller cross-group units: Little Cross (the oldest nursery children and the youngest kindergarten children), Middle Cross, and Big Cross (the children who will soon become Sommerfugle).
We would like to explain why we have chosen this structure from a professional and pedagogical perspective, and what it means for your child’s well-being, development, and learning.
Why do we work with cross-groups?
The purpose of the cross-groups is to create a learning environment where children participate in smaller, age-related communities and form new play relationships across the house. This allows us to plan activities and pedagogical programmes that match the children’s exact developmental levels – socially, linguistically, motorically, and emotionally.
Another purpose is to create safe and natural transitions as children move from Little Cross to Middle Cross, and from Middle Cross to Big Cross.
Little Cross
Here we focus on the youngest children’s basic sense of security, play relationships, and social skills. We emphasise structure, predictability, and supporting the children in joining small communities. We also work with the transition from nursery to kindergarten, ensuring that the oldest nursery children experience forming friendships and meeting familiar adults before they officially start in kindergarten.
Middle Cross
In this group, the children are ready for new, age-appropriate challenges. We focus on the development of friendships, cooperation, independence, and linguistic curiosity. Activities are tailored to their increasing need to practise social rules and problem-solving.
Big Cross
Here we work with attention, patience, and the ability to participate in larger communities. Our focus is on ensuring that the soon-to-be Sommerfugle develop strong play relationships and have peers to mirror themselves in across groups before they move to Hasselvænget 10.
Kind regards Trekløveren
